Lue lisää tuotemyynnistä

Lue lisää tuotemyynnistä

Kampaajaltaan tietoa saavat asiakkaat arvostavat ammattilaisvälineitä ja ovat avoimempia suosituksille.

Mitä on tuotemyynti?

Tuotemyynti tarkoittaa sitä, että kampaaja tarjoaa ammattitasoisia tuotteita asiakkaille käytettäväksi kotona ja opettaa heitä käyttämään niitä. Tuotemyynti ei tarkoita pelkästään shampoota, hoitoainetta tai muotoilutuotetta, vaan välineitä, jotka asiakkaat tarvitsevat luodakseen kampaamossa tehdyn lookin kotona. Asiakkaat onnistuvat paremmin, kun he käyttävät samoja tuotteita kuin sinä.

Mitä tuotemyyntiin kuuluu?

Tuotemyynti luo vahvoja suhteita asiakkaiden ja ammattilaisten välille. Jos asiakas onnistuu luomaan kampaamossa tehdyn lookin itse, hän luottaa enemmän kampaajaansa, palaa kampaamoon ja suosittelee sitä muille.

Miten tuotemyyntiä harjoitetaan?

Tuotemyynti alkaa siitä hetkestä kun asiakas istuu kampaajan tuoliin. Kun olet selvittänyt asiakkaan vision, esittele hänelle tuotteet, joita hän tarvitsee lookin luomiseen itse. 

10 HELPPOA TAPAA TUOTEMYYNTIIN


Kampaamot myyvät sekä tuotteita että palveluita. Tässä kohtaa tuotemyynti tulee mukaan kuvaan. Tuotemyynnin ansiosta voit tehdä vaikutuksen asiakkaisiin vielä pitkään kampaamoajan jälkeen varmistamalla, että asiakas voi hoitaa hiuksiaan kotona helposti ja stressittä. Seuraavat tuotemyyntistrategiat auttavat luomaan optimaalisen oppimiskokemuksen asiakkaille.

1. Luo houkutteleva tuotemyyntialue. Se kannustaa asiakkaita tekemään ostoksia. Pidä varasto riittävän suurena ja keskity muutamaan tuotesarjaan. Näin asiakkaiden ostopäätökset helpottuvat ja osoitat olevasi vakavissasi tarjoamiesi tuotteiden suhteen.  

2. Korosta kuukausittaisia kampanjoita. Tämä on tärkeää hintatietoisiin asiakkaisiin vetoamiseksi. Laita merkintöjä tuotemyyntihyllyille ja kampaajien työpisteille viestiäksesi voimakkaammin siitä, että saatavilla on tuotteita. Redken tarjoaa erilaisia myymäläsomistusmateriaaleja, kuten julisteita, hyllypuhujia ym.

3. Hyödynnä kampaajan työpiste. 65 % tuotemyynnistä tapahtuu kampaajan työpisteellä. Asiakkaat ovat siellä pidempään kuin missään muualla kampaamon tiloissa, joten hyödynnä tämä aika fiksusti. Sijoittele kullekin asiakkaalle soveltuvat tuotteet työpisteelle, jotta he näkevät suosituksesi ja voivat esittää kysymyksiä.

4. Tunnista asiakkaiden kauneudenhoitotarpeet. On tärkeää keskustella asiakkaiden kanssa heidän kauneudenhoitotarpeistaan. Näytä, miten ratkaiset asiakkaan kauneudenhoitotarpeet tietyillä tuotteilla – hyödytte molemmat tästä.

5. Hyödynnä keskittynyt asiakas. Eliminoi vastalauseet ja käy keskustelut loppuun, kun asiakas on vielä kampaajan tuolissa. Viestisi menee paremmin perille, kun asiakas on keskittynyt.

6. Älä myy. Valista asiakasta. Asiakkaan valistaminen kampaamokäynnin eri vaiheissa auttaa häntä ymmärtämään ostoksen tarjoamat hyödyt.

7. Esitä avoimia kysymyksiä. Näin autat asiakasta ymmärtämään tuotteen tarkat hyödyt ja miksi tuote on olennainen asiakkaan kannalta.

8. Tee asiakkaasta osa kokemusta. Siten ostopäätös on helpompi. Anna tuote asiakkaalle, anna hänen osallistua muotoiluun/viimeistelyyn ja tarjoa esitteitä luettavaksi kampaamokäynnin aikana.

9. Tarjoa näytteitä. Näytepakkaukset ovat hyödyllinen väline myynnin aikaansaamiseksi ja asiakkaiden houkuttelemiseksi palaamaan. Tarjoa säästöjä asiakkaille, jotka palaavat kampaamoon tyhjän näytepakkauksen kera.

10. Auta asiakasta ymmärtämään, että hän ansaitsee tämän. Asiakas tarvitsee perusteen rahan käyttämiseen hemmotteluun. Hänen tuntemuksensa kampaamosta lähtiessä ratkaisevat, tuleeko hän uudelleen ja kuinka paljon rahaa hän käyttää.

Onnistuminen tuotemyynnissä tarkoittaa onnistumista liiketoiminnassa. Älä aliarvioi kotihoitokokemusten vaikutusta asiakasuskollisuuteen. Tuotteita ostavat asiakkaat tulevat 70 prosenttia todennäköisemmin uudelleen kampaamoon.

Tuotemyynti ja asiakassuhteen kehittäminen ovat vahvasti riippuvaisia toisistaan, ja tämä on tietoinen päätös eikä sattuma. Kun kampaajien asiakasmäärät kasvavat, he saavat uutta itseluottamusta, ja liiketoimintasi kasvaa ja vahvistuu. 

TEHOKKAAT MINIPAKKAUKSET

Minipakkaukset ovat erittäin tehokkaita tuotemyynnissä. Koostaan huolimatta minipakkaukset ovat erinomainen keino houkutella asiakkaita takaisin kampaamoon ostamaan täysikokoinen tuote.

Miksi minipakkauksia kannattaa myydä

• Minipakkaukset avaavat oven tuleville tuotemyyntimahdollisuuksille, sillä yli 75 prosenttia asiakkaista ostaa lopulta täysikokoisen tuotteen.
• Niiden avulla asiakkaat voivat kokeilla uusia tuotteita edullisesti. Lisäksi asiakas ei joudu pelkäämään, että hän ostaisi täysikokoisen tuotteen, josta ei sitten pidäkään.
• Minipakkaukset voivat kasvattaa tuotemyyntituottoja. Jos et tarjoa minikokoisia tuotteita, vaarana on, että asiakkaat eivät osta mitään.
• Ne parantavat asiakastyytyväisyyttä. Suosittelemalla sopivia kotihoitotuotteita autat asiakkaita luomaan lookin uudelleen kotona, mikä puolestaan tuo heille hyvää mieltä.

Minipakkausten esillepano kampaamossa

• Luo vaikuttava esillepano. Redken Mini Station on kompakti, selkeä ja ammattimainen ratkaisu näiden tuotteiden esillepanoon.
• Tarjoa vaihtoehtoja. Laita minipakkaukset esille samaan paikkaan kuin niiden täysikokoiset versiot. Näin voit tarjota asiakkaille ostovaihtoehtoja, jotta he voivat valita oikean tuotteen.
• Laita minipakkaukset mahdollisimman hyvin esille työpisteelle ja vastaanottoalueelle. Asiakkaat esittävät kysymyksiä tai tarkastelevat pakkauksia saadakseen lisätietoja. • Korosta eniten myytyjä tuotteita. Listat ja kokoelmat vetoavat asiakkaisiin – he ajattelevat, että eniten myytyjen tuotteiden täytyy olla hyviä.